Sezen Aksu ve Spotify

Evden çıkarken havaya bakma alışkanlığım pek yoktur benim. Mesela, eğer şakır şukur yağmıyorsa, yağmurun yağıp yağmadığını genellikle sokak kapısına geldiğimde fark ederim. Narin benim bu beceriksizliğimi bildiğinden eczaneye giderken havanın nasıl olduğunu, ne giymem gerektiğini mutlaka söyler, hatta tembihler.

Geçen gün hava yağmurluydu ya, evden çıkacağımı da biliyor, beni düşünmüş, şemsiyeyi kapının kulpuna asmış. Şemsiye hep beni ürpertir. Bilirim ki ben bu şemsiyeyle evden çıkacağım ama eve şemsiyeyle dönemeyeceğim. Şemsiyemi unutmadığım gün vaki değildir. Kim bilir kaç insan benim yerime benim şemsiyelerimle yağmura karşı koydu. Kendimi hazırlarım, sürekli şemsiyem diye içimden geçiririm, ama ne zaman biriyle sohbete dalsam veya bir anlığına şemsiyem diye tekrarlamayı unutsam, olacak olan olur ve şemsiye kaybolur. Zaten yağmurdan değil de şemsiyeyi kaybedeceğimden ötürü gerginim, Spotify denen uygulamanın 2024’te Türkiye’de en çok dinlenenler listesini göreceğim tuttu. Önce, bu listenin başka bir gezegene ait olduğunu düşündüm, zira bu isimler bildiğim hiçbir dilin imlasına uymuyordu.

Geçen sene Türkiye’de en çok dinlenen şarkıcı “Semicenk”miş. Şimdi bu acaba yarım-Cenk manasında mı yoksa “Semisenk” diye mi okumak gerekiyor, hiç bilemiyorum. Bu bir insan mı, grup mu ona dair de hiçbir fikrim yok. Semicenk’in ardından “Lvbel C5” geliyor –listeyi Dünya gazetesinde gördüm, imlayı oradan olduğu gibi alıyorum. Bu grubu gördüğüm gibi yazabiliyorum, ama ne yazık ki yazdığımı telaffuz edemiyorum. Üçü atlayıp dörde geçeyim: “BLOK3”. Beşte “UZI” var, altıda “Ati242”, yedide “Motive”. Sekizi geçip dokuza gelelim: “Dedublüman”. Birkaç girişimden sonra bunu telaffuz etmekte zorluk yaşamıyorum ama çıkan sese de bir mana veremiyorum. Onuncunun adı “cakal”. Garabet bu kadarla sınırlı değil. Şarkıcılardan başka şarkıların da bir listesini hazırlamışlar. O da evlere şenlik.

Türkiye’de en çok dinlenen şarkıyı bir üçlü söylüyor: Era7capone, Batuflex ve Narco’dan “Cıstak”. Bu üçü de herhalde adlarının güzelliğine vuruldukları için kendilerine bir çatı ad bulamamışlar, böyle bir şekilde çıkamaya karar vermişler. Madem gazeteciliğe başladım, şunların şarkısını bir dinleyeyim dedim. Adlarını yazarken gözüm kanamıştı, dinlemeye çalışırken de kulaklarım kanadı.

Lvbel C5 listeye iki şarkıyla girmiş: Biri, “Doğuştan Beri Haklıyım (tmm)”, diğeri ise “Sezen Aksu”. Ayrıca, AKDO ile birlikte söyledikleri “Submariner” de listede. Reynmen diye biri var –yazılışı cidden böyle. Dedublüman’ın “Sen Bilmezsin” adlı şarkısı ile ElMusto’nun “Dale Don Dale”si de ilk onu oluşturuyor. Albüm listesi de yapılmış. Ati242’nin “Manifesto” adlı albümü anlaşılan 2024’e damga vurmuş –bense varlığından şu an haberdar oldum. Era7capone’nin “7EDI” albümü ikinci sırada kalmış. Bu arkadaşların imla ile galiba ciddi bir meseleleri var. UZI’den “EL CHAVO”, Blok3’ten “OBSESIF” gibi artık aşina olduğum isimlerin albümleri de çoksatanlar arasında. Cash Flow’un “Silah Gibi” albümü onuncu sırada. Bir üstünde ise Onur Can Özcan’dan “Yaramızda Kalsın” yer alıyor.

Tabii sonuçlar şimdilik bu kadar endişe verici değil çünkü en çok dinlenen kadın şarkıcı Sezen Aksu olmuş. Demek ki, kültürel iktidar hâlâ bizim elimizde. Ama bu tuhaf isimlileri dinleyenler büyüdüklerinde ne olur bilemiyorum. Bereket, ben emekliyim, o günleri görmeyeceğim. Sezen Aksu yerine Dedublüman dinleyen, yalnızlık buhranlarına karşı Lvbel C5 açan ya da mutluluğu Era7capone’de arayan insanlara karışmadan bu dünyayı terk edecek olmak ne büyük bahtiyarlık.

Bana “ıyyy, boomer, sen git Sezen Aksu dinlemeye devam et,” diyeceklere söyleyecek sunturlu cümlelerim vardı aslında ama…

Şimdi fark ettim ki şemsiye yok. Nerede bıraktım, hangi cehennemde unuttum ve yine hangi şaşkın benim şemsiyemle benim yerime yağmurdan korunuyor bilmiyorum. Bu zırvalıklar asabımı yerle bir etti. Yoksa ben bugün şemsiyemi asla kaybetmezdim…

Önceki ve Sonraki Yazılar
Suat Özdeş Arşivi